
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 4

14 – 20 octombrie 2016
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei. 

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

                                                 
1 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.api.md, www.media-azi.md   

http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/


2 

 

 2

 

I. DATE GENERALE 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile 

prezidenţiale din Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare; d) notorietate/audienţă. Astfel, sunt monitorizate 

instituţii mass-media publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba 

română şi în limba rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate: 

Audiovizual  
Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, 

ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV 

 

Portaluri online 
Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, 

Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md   

 

Presa scrisă  
Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul  

  

1.5 Obiectul monitorizării 

TV (intervalul 18.00-24.00) 
A. Buletinele informative; 

B. Emisiunile cu caracter electoral; 

C. Interviurile cu candidații; 

D. Vox Populi; 

E. Dezbaterile electorale. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, fără publicitatea marcată 

corespunzător. 

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei 

Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent 

(monitorzare TV). 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research Center 

pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru 

Libertatea de Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 3

 

folosirea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, 

frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea 

instituţiei mass-media monitorizate în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 

unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid /unui sau altui concurent electoral. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv 

ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul instituţiei media care difuzează 

știrea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 

acestea, să fie echidistantă și corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, 

pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se 

poate spune că e vorba despre un dezechilibru. La evaluarea contextului, este măsurată doar 

frecvenţa materialelor care îi favorizează sau defavorizează direct sau indirect pe subiecţii 

electorali. Aparitiile neutre sunt quantificate doar din perspectiva frecvenţei apariţiei în 

imagini şi a intervenţiilor personale.  

 

Studii de caz: Ținând cont de impactul major pe care îl are mass-media asupra creării opiniei 

publice şi de credibilitatea mare a acestora în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut a 

materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de mass-media monitorizate. S-a 

urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a subiectelor relevante. 

Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării principiilor unui jurnalism de 

calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de informare, separarea faptelor de 

opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la procedee tehnice pentru a amplifica 

sau diminua anumite mesaje.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 4

 

II. TENDINŢE GENERALE ŞI CONCLUZII 

     14 – 20 OCTOMBRIE 2016 
 

2.1 Audiovizual: 

 În perioada 14-20 octombrie 2016, cele 12 posturi de televiziune monitorizate au difuzat un 

număr mare de materiale cu caracter electoral direct și indirect – 801, între care 719 știri, 53 

emisiuni, 16 dezbateri electorale și 13 Vox Populi. Volumul total al materialelor a fost de 

242 365 sec. sau aproximativ 67,3 ore, dintre care 91 840 sec. (25,5 ore) au revent știrilor, 

99 744 sec. (27,2 ore) - emisiunilor de opinie, iar 48980 sec. (13,6 ore) – dezbaterilor 

electorale. Vox Populi au ocupat în buletinele informative – 1801 sec.  

 Cel mai mare volum de știri cu caracter electoral direct și indirect a fost difuzat de Publika 

TV – 13 733 sec. (3,8 ore), NTV Moldova -11 373 sec. (3,1 ore) și Jurnal TV – 10 096 sec. 

(2,8 ore), care au alocat și cel mai mare spațiu pentru emisiuni. Posturile private cu acoperire 

națională nu au difuzat dezbateri electorale în intervalul supus monitorizării. Postul N4 a 

reflectat campania electorală foarte sumar, privând astfel publicul de informații cu referire la 

procesul electoral. 

 Subiectele reflectate de cei 12 radiodifuzori monitorizați au vizat mai mult domeniul politic 

și procesul electoral. Acestea au inclus rezultatele mai multor sondaje electorale, întâlnirile 

electorale ale unor concurenți, decizii ale CEC, rapoartele de monitorizare ale campaniei de 

către organizațiile societății civile etc. Majoritatea posturilor au reflectat pe larg decizia a 

trei partide - Partidul Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA), Partidul Acțiune și 

Solidaritate (PAS), și Partidul Liberal Democrat (PLDM) – de a o desemna pe Maia Sandu 

drept candidat comun și retragerea ulterioară
2
, la 21 octombrie, a liderului PPDA Andrei 

Năstase de a se retrage din cursa electorală. O parte din materiale au oglindit activitățile 

partidelor politice, întâlnirile membrilor guvernului cu cetățenii prin diferite localități. De 

asemenea, au fost ținute în vizor și diferite acuzații lansate de unii candidați la adresa altora. 

Printre subiectele cu caracter electoral indirect mediatizate pe larg de unele posturi TV s-au 

numărat cele privind acuzațiile de implicare într-o tentativă de omor, lansate de bancherul 

rus Gherman Gorbunțov la adresa liderului Partidului Nostru, Renato Usatîi, reținerea unor 

persoane bănuite de implicare în tentativa de omor, redeschiderea dosarului penal pe numele 

avocatei Ana Ursachi, bănuită de implicare într-un caz de omor etc. 

 La documentarea materialelor, majoritatea posturilor au recurs, de cele mai dese ori, la 

cetățeni (619 ori), judecători/avocați (111 ori), oameni de afaceri (75 ori), CEC (63 ori), 

experţi (57 ori), miniștri (40), societatea civilă (36 ori), reprezentanți ai APL (35 ori) etc. 

Dintre concurenții electorali și partidele politice, cele mai multe apariții și mențiuni le-au 

revenit Maiei Sandu (186 apariții pe ecran timp de 4743 sec., cu intervenție directă de 1621 

sec.)  și lui Marian Lupu (168 ori apariție pe ecran, timp de 5760 sec, cu intervenție directă 

de 3092 sec.). Marian Lupu a fost lider la capitolul spațiului alocat intervențiilor directe. 

Urmează reprezentanții PDM (153 apariții, 4517 sec. apariție pe ecran și 2653 sec. 

intervenție personală) și Igor Dodon (144 apariții timp de 4573 sec., fiind citat direct timp de 

2057 sec.). Andrei Năstase a apărut pe ecran de 122 ori timp de 4457 sec, cu intervenție 

directă de 2081 sec.  

 În perioada de raport, s-a păstrat dezechilibrul de gen, balanța fiind înclinată spre sursele de 

sex masculin. În total, la cele 12 posturi TV analizate au fost înregistrate 27% de surse femei 

și  73% de surse bărbați. La unele  posturi s-a remarcat creșterea ratei materialelor care au 

făcut referire sau au citat surse de sex feminin, în timp ce la altele această rată s-a diminuat.  

                                                 
2 Liderul PPDA Andrei Năstase s-a retras oficial din cursă la 21 octombrie. Până la data de 21 octombrie, Năstase a continuat activitățile de 
campanile în calitate de concurent electoral, în cadrul cărora a îndemnat alegătorii să o susțină pe Maia Sandu.  



5 

 

 5

 

 Concurenții electorali cei mai favorizați din punctul de vedere al frecvenței și duratei 

aparițiilor și contextului pozitiv a fost Marian Lupu, urmat la mare distanță de Igor Dodon și 

Maia Sandu. Raportul între numărul de apariții în context pozitiv și negativ pentru acești 

concurenți electorali e de 2,1 pentru Marian Lupu, 1,3 pentru Igor Dodon și 0,5 pentru Maia 

Sandu, care a fost mai mult defavorizata decât favorizata. Dumitru Ciubașenco a fost 

defavorizat de cele mai multe ori – 109 materiale relevante.  

 În perioada de referință, posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 

3 și Publika TV au continuat promovarea candidatului Partidului Democrat din Moldova, 

Marian Lupu, atât prin frecvența aparițiilor și durata aparițiilor pe ecrane și a citatelor 

directe, cât și prin contextul pozitiv al materialelor. Marian Lupu a fost favorizat în 38% din 

știri și emisiuni de la Prime TV, 53% - la Canal 2, 36% la Canal 3 și 43% la Publika TV. În 

contrast, candidații Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, al Partidului Nostru, 

Dumitru Ciubașenco, al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, au fost 

defavorizați de cele mai multe materiale. Ei au apărut deseori în imagine la aceste posturi, în 

principal în materiale cu conotație negativă, intervențiile personale fiind de scurtă durată.  

 Postul de televiziune cu acoperire regională Jurnal TV i-a favorizat pe concurenții Andrei 

Năstase și Maia Sandu, atât prin spațiul acordat intervențiilor personale, cât și prin contextul 

pozitiv al materialelor. Acești 2 concurenți au fost favorizați în 24% și 30% din materialele 

relevante de la Jurnal TV. Marian Lupu a fost în marea majoritate a cazurilor defavorizat 

(53% din materiale), în special prin știri cu caracter electoral indirect, în care membrii 

Partidului Democrat (PDM) și ai guvernării au apărut în lumină negativă. 

 NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat pe candidatul Partidului Socialiștilor Igor 

Dodon, atât prin spațiul acordat pentru intervenții directe candidatului și membrilor PSRM, 

cât și prin contextul pozitiv al materialelor electorale directe sau indirecte (44% și, respectiv, 

49% din materiale). Ambele posturi au defavorizat-o preponderent pe Maia Sandu care, 

după desemnarea în calitate de candidată unică, a devenit protagonista mai multor știri și 

emisiuni care au pus-o în lumină negativă (30% și, respectiv 23% din materiale). 

 Radiodifuzorul public Moldova 1, posturile private Realitatea TV,  Pro TV Chișinău, TV 

7 au avut un comportament relativ echilibrat fără a fi constatate tendințe de favorizare sau 

defavorizare evidentă a  concurenților electorali.  

 În concluzie, posturile Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova 

și Accent TV nu au respectat Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în 

alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din 

RM și s-au abătut de la prevederile Codului Electoral (art64 ) și ale Codului Audiovizualului 

(art.7)
3
, potrivit cărora campania electorală trebuie reflectată într-un mod responsabil, 

echilibrat și imparțial. 

 

2.2 Portaluri online: 

 În săptămâna 14-20 octombrie 2016, cele 12 portaluri web monitorizate au publicat, în total, 

494 de articole care vizează direct sau indirect campania şi alegerile prezidenţiale, acest 

număr fiind aproximativ egal cu cel înregistrat în săptămânile precedente. Majoritatea 

absolută a materialelor (462 de texte sau 93,5% din total) au fost ştiri simple sau detaliate 

relevante subiectului prezentei monitorizări, alte 29 de materiale (5,9% din total) au fost 

                                                 
3 Art. 7, Codul Audiovizualului:  (3) Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligația de a 
reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparțial. (4) Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor 
respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanței şi obiectivității, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încât: a) informația care compune 
ştirea să fie veridică b) să nu fie deformat sensul realității prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri, c) în cazul subiectelor ce 
vizează situații de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse. 



6 

 

 6

 

comentarii, editoriale sau alte articole de opinie, au mai fost publicate un interviu cu un 

candidat la funcția de Președinte, un sondaj de tip Vox Populi și o rundă de dezbateri 

electorale.  

 Jurnal.md este în continuare liderul printre portaluri după numărul de articole cu caracter 

politic şi electoral. În săptămâna de raport, Jurnal.md a publicat 102 materiale relevante, 

urmat de Ziarulnational.md (61), Unimedia.info şi Agora.md (58 şi, corespunzător, 57), 

Deschide.md şi Noi.md (38 și, corespunzător, 36), Newsmaker.md și Sputnik.md (30 și, 

corespunzător, 29), Realitatea.md (26), Gagauzinfo.md (21), Today.md şi Moldova24.info 

(câte 18 materiale relevante prezentei monitorizări).  

 Tematica materialelor publicate a rămas, în general, neschimbată și s-a axat pe reflectarea 

activităților de campanie ale diferitor concurenți electorali, mediatizarea declaraţiilor făcute 

de aceștia, a acuzațiilor reciproce între candidaţi, dar și a acuzațiilor venite din partea unor 

persoane terțe sau din partea jurnaliștilor înșiși (425 de materiale sau 86% din total), 

activitatea CEC și mersul procesului electoral a fost reflectată în 43 de materiale (8,7% din 

total), iar în celelalte 26 de materiale (5,3% din total) autorii s-au referit, în context electoral, 

la unele probleme economice, sociale, la lupta cu corupția etc.  

 În total, toate cele 12 portaluri au citat 816 de surse sau protagonişti, 521 dintre ei (63,8%) 

fiind politicieni, reprezentanţi ai unor partide/formaţiuni politice sau comunicatele partidelor 

(cel mai des au fost citaţi sau vizaţi, în context pozitiv sau negativ, lideri şi reprezentanţi ai 

următoarelor partide: Partidul „Platforma Demnitate şi Adevăr” – de 104 de ori, Partidul 

Acţiune şi Solidaritate – de 103 ori, Partidul Socialiştilor – de 64 de ori, Partidul Democrat – 

de 63 de ori, Partidul Popular European – de 52 de ori, Partidul Liberal – de 37 de ori). 

 Maia Sandu a fost candidata cu cea mai mare vizibilitate pe portalurile monitorizate în 

săptămâna de raport. Ea a fost vizată sau citată de 112 ori, contextul aparițiilor fiind mai des 

favorizant (de 75 de ori) decât defavorizant (de 37 de ori), adică două din trei articole despre 

Maia Sandu au prezentat-o în context pozitiv, iar unul – în context negativ. Frecvența 

aparițiilor în context pozitiv în ansamblu pe toate cele 12 portaluri monitorizate a fost mai 

mare și în cazul lui Andrei Năstase, cu 54 de articole care mai curând l-au favorizat și 25 de 

articole care l-au prezentat în context defavorizant. Candidatul Marian Lupu a fost prezentat 

mult mai des în context negativ (89 de cazuri) decât în situații care îl favorizează (20 de 

cazuri), la fel şi candidatul Igor Dodon (63 de articole în context negativ și 16 în context 

pozitiv), au fost mai des defavorizați decât favorizați și candidații Iurie Leancă și Mihai 

Ghimpu. 

 Discrepanţa de gen în materialele publicate de portaluri a crescut față de nivelul săptămânii 

precedente. Astfel, rata bărbaţilor citaţi ca protagonişti sau surse a constituit 65% (532 din 

totalul de 746 de surse/protagonişti), iar a femeilor – 20% (158 din total). 

 Foarte multe materiale, în special cele care au reflectat anumite acuzaţii la adresa 

candidaţilor, au fost dezechilibrate deoarece nu au respectat principiul pluralismului de surse 

şi nu au oferit dreptul la replică celor vizaţi. 

 Unele portaluri reflectă campania electorală selectiv, mediatizând în context preponderent 

pozitiv doar acţiunile/declaraţiile unor candidaţi şi/sau defavorizându-i editorial pe alţi 

candidaţi. 

 Agora.md are o politică editorială relativ echilibrată, fără favorizări/defavorizări evidente 

ale vreunuia dintre candidați. Totodată, în perioada de monitorizare, fostul candidat Andrei 

Năstase și candidata Maia Sandu au fost mai des prezentați în context care îi favorizează 

decât în context care îi defavorizează. Candidații Igor Dodon și Marian Lupu, dimpotrivă, au 

apărut mai des în context care îi dezavantajează.  



7 

 

 7

 

 Articolele publicate în această săptămână de Deschide.md au fost în general neutre, iar 

portalul nu a favorizat sau defavorizat evident vreunul dintre candidaţi. Totodată, în câteva 

articole care l-au vizat pe candidatul Igor Dodon, acesta a fost prezentat în context mai 

curând defavorizant. 

 Gagauzinfo.md are o politică editorială în general neutră, iar candidaţii sunt prezentaţi 

nepărtinitor. Totodată, în săptămâna de raport, candidata Maia Sandu a apărut mai des în 

context care a favorizat-o, iar candidaţii Marian Lupu şi Igor Dodon – în context diferit, dar 

mai des defavorizant. 

 Jurnal.md l-a defavorizat masiv pe candidatul Marian Lupu, în primul rând, prin asocierea 

acestuia şi a partidului pe care-l reprezintă cu Vladimir Plahotniuc. Cu o frecvenţă mai mică, 

dar sunt în general defavorizaţi şi candidaţii Igor Dodon, Iurie Leancă şi Mihai Ghimpu. 

Candidata Maia Sandu, dimpotrivă, este favorizată în articole, la fel ca şi fostul candidat 

Andrei Năstase. 

 Moldova24.info a continuat să-i atace editorial pe oponenţii actualei guvernări, Maia Sandu 

şi Andrei Năstase, în articole cu titluri acuzatoare și ironice. Ceilalţi candidaţi nu sunt 

prezenţi în materialele site-ului. 

 În săptămâna de raport, Newsmaker.md l-a defavorizat indirect pe candidatul Marian Lupu, 

în principal prin publicarea unor declaraţii acuzatoare lansate de alţi politicieni şi candidaţi 

la adresa prim-vicepreşedintelui PD Vladimir Plahotniuc.  

 Noi.md nu are preferinţe editoriale evidente, iar autorii ştirilor nu sunt părtinitori. Totodată, 

prin selecţia ştirilor şi a evenimentelor de campanie din săptămâna de raport, candidatul Igor 

Dodon a fost mai des defavorizat decât favorizat, iar fostul candidat Andrei Năstase a 

beneficiat de o prezentare mai des favorizantă decât defavorizantă. 

 Realitatea.md a reflectat campania electorală relativ echilibrat, fără preferinţe editoriale 

evidente. Totodată, în săptămâna de raport, candidatul Igor Dodon a apărut mai des în 

context care îl defavorizează, iar candidata Maia Sandu mai des a fost prezentată în context 

pozitiv. 

 Sputnik.md a menţinut politica editorială de defavorizare a candidatului Mihai Ghimpu, „la 

pachet” cu Dorin Chirtoacă, prin publicarea unor texte cu nuanţe ironice care pun la îndoială 

capacitatea de exerciţiu a acestora. Candidata Maia Sandu de asemenea a fost defavorizată.  

 Today.md îi defavorizează premeditat pe oponenţii actualei guvernări (Andrei Năstase, 

Maia Sandu, Dumitru Ciubaşenco, Igor Dodon). Candidatul Marian Lupu, dimpotrivă, este 

favorizat de fiecare dată când este vizat. 

 Autorii ştirilor de pe Unimedia.info sunt de regulă nepărtinitori, însă multe materialele sunt 

documentate dintr-o singură sursă, ceea ce afectează echilibrul editorial al portalului. 

Frecvenţa şi selecţia ştirilor pentru publicare indică asupra tendinţei de defavorizare a 

candidatului Marian Lupu şi de favorizare a candidatei Maia Sandu. 

 Ziarulnational.md i-a favorizat editorial pe fostul candidat Andrei Năstase, candidaţii Maia 

Sandu şi Mihai Ghimpu. Candidatul Igor Dodon a fost prezentat preponderent în context 

care îl defavorizează, la fel candidaţii Marian Lupu și Iurie Leancă.  

 

2.3 Presa scrisă: 

 În săptămâna 14 – 20 octombrie 2016, cele 4 ziare monitorizate au publicat în total 41 de 

articole care au vizat direct sau indirect alegerile prezidenţiale. Tradițional, cele mai multe 



8 

 

 8

 

materiale relevante au apărut în săptămânalul Timpul (14 texte) şi cotidianul/cinci apariţii pe 

săptămână KP v Moldove (12 texte), Săptămîna a publicat 8 articole, iar Panorama – 7 

articole.  

 Majoritatea textelor (17 materiale sau 56% din numărul lor total) și mai mult de jumătate din 

suprafața rezervată de ziarele monitorizate tematicii electorale (11254 cm.p. sau 66% din 

suprafața totală) a fost ocupată cu editoriale şi alte articole de opinie. În același timp, știrile 

au ocupat doar 32% din suprafața totală. Ziarul cu cea mai mare disproporţie dintre volumul 

opiniilor şi al ştirilor rămâne KP v Moldove (în săptămâna de raport în acest ziar a fost 

publicată doar o ştire relevantă, în schimb, 10 comentarii şi alte articole de opinie).  

 În articolele relevante, ziarele au citat/vizat 60 de surse și protagoniști, 41,7% dintre aceştia 

fiind politicieni, lideri sau reprezentanţi ai partidelor politice, candidaţi la funcţia de 

Preşedinte. În calitate de surse au mai fost citaţi cetăţenii, alte surse media, experţii străini și 

locali.  

 Dezechilibrul de gen în favoarea bărbaților s-a accentuat până la 75% bărbaţi în calitate de 

surse şi protagonişti şi 17% femei. 

 Concurenţii electorali defavorizaţi mai des după frecvența aparițiilor și a contextului negativ 

în ansamblu în toate cele 4 ziare au fost Mihai Ghimpu (în 8 din 9 cazuri a fost vizat în 

context negativ), Marian Lupu (7 defavorizări, 3 favorizări) și Igor Dodon (5 defavorizări, 3 

favorizări). Ceilalți concurenți au fost vizați de mai puține ori sau contextul a fost atât 

negativ, cât și pozitiv.  

 Principiul pluralismului de surse nu este respectat în presa scrisă monitorizată, iar ştirile care 

au relatat un conflict în contextul campaniei electorale, au fost dezechilibrate. 

 KP v Moldove a continuat să-l defavorizeze editorial pe candidatul Mihai Ghimpu în 

comentarii şi alte articole de opinie. De asemenea, este defavorizată candidata Maia Sandu.  

 Ca de obicei, ziarul Panorama a criticat guvernarea actuală, dar şi alte guvernări de după 

anul 2012. Candidaţii Marian Lupu şi Mihai Ghimpu au fost prezentaţi preponderent în 

context negativ, fiind astfel defavorizaţi. 

 Săptămîna a publicat un editorial prin care unii candidaţi au fost defavorizaţi prin aplicarea 

unor etichete şi aluzii jignitoare. De asemenea, se publică articole de publicitate mascată în 

favoarea candidatei Silvia Radu. 

 Timpul a favorizat-o editorial pe candidata Maia Sandu, parţial şi pe candidatul Iurie 

Leancă, în schimb, l-a defavorizat pe Igor Dodon. Candidaţii Inna Popenco, Ana Guţu, Maia 

Laguta şi Dumitru Ciubaşenco au fat prezentaţi de câteva ori în context care îi 

defavorizează. 


